Intervju Kenneth Wolf Haugen

Intervju med Kenneth Wolf Haugen
Kenneth Wolf Andersen Haugen studerte ved International Stunt Academy året 2018/19. Wolf kommer fra Fredrikstad. For tiden bor han i Moss og jobber som Stuntskuespiller på heltid gjennom selskapet sitt Wolf Haugen Film og Stunts

IMDb: https://www.imdb.com/name/nm9814687/?ref_=fn_al_nm_1

69675386_182423919448440_4918294438316768999_n

I dette intervjuet stiller vi en rekke spørsmål til Stuntskuespilleren Kenneth Wolf. Informasjon kan være til nytte for deg som vurderer å søke studieplass hos International Stunt Academy

Hva drev du med før du studerte hos ISA?

Jeg har bakgrunn fra kampsport og kampkunst tidligere, som alltid har vært noe jeg har interessert meg for. Jeg har alltid likt å være aktiv og har også drevet med fotball, fekting og bueskyting, men det var det å kunne bruke kroppen på en slik måte som man gjør i kampsport som gjorde at jeg på mange måter forelsket meg i det.
Jeg hadde noe erfaring fra teater, men valgte å studerte kjemi på videregående. Etter videregående tok jeg fagbrev som prosessoperatør før jeg dro til England og studerte Forensic Science i 3 år på Kingston University.

Hvor hørte du om ISA og hva fikk deg til å søke?

Jeg kom vel over ISA på google da jeg forsøkte å finne skoler som utdanner personer innen skuespill. Det å i tillegg til skuespill kunne få opplæring i stunts gjorde det hele mye mer interessant, men jeg var i tvil om jeg faktisk skulle søke da jeg var usikker på om jeg kunne bestå opptaksprøven. Men som min bror alltid pleier å si: “Det er ingen grunn til å ikke gjøre det”, og det viste seg å være sant.” Selve opptaksprøven består av ulike tester som måler deg innenfor: tekniske ferdigheter, fysisk forutsetning, modenhet, generell forståelse for faget samt utviklingspotensiale. Har du normal kroppskontroll og en brennende interesse for å utvikle deg selv er sannsynligheten stor for at du vil bestå prøvene.

kenneth climb

Hvordan opplevde du studieåret?

Det første som slo meg var samholdet med de andre studentene, hvor lett vi faktisk ble kjent med hverandre. Det var ingen som ble holdt utenfor og vi ble ganske fort en god, sammensveiset gjeng. Dette var jo også skolens intensjon da man må kunne stole på de man trener med. Det er jo en viss risiko med stuntfaget.

Det var jo også en del ting i undervisningen som jeg stusset litt over i starten, blant annet stagefight. Jeg var jo vant med fullkontakt og det tok meg litt tid å avvenne meg med det å ikke gå inn for å treffe, men heller bruke ulike teknikker og jobbe med mark og timing for å kunne selge en kampscene.
Jeg lærte utrolig mye, selv om det til tider kunne virke som om jeg ikke lærte noe. Mye repetisjon er jo noe av det man lærer å bli god av, men både jeg og flere studenter hadde lyst til å fremskynde denne prosessen. Jeg ser jo det nå, at det var til vårt eget beste at det var lagt opp på denne måten.

Spesielt turen til Hollywood var ekstra lærerik. Vi fikk møte mange kjente innen stuntfaget som blant andre Ilram Choi, Philip Silvera og Sam Hargrave og det å høre deres historier og ikke minst få trene med dem, var veldig lærerikt.

Hvordan var kompetansen, oppfølging og dialog med lærerne?

Kompetansen er, naturlig nok, forskjell fra lærer til lærer og det fine med det er at man har forskjellige lærere som er gode innenfor sitt fagfelt. Det er vanskelig å sette fingeren på hvor god oppfølgingen var! Vi kom igjennom det vi skulle lære og utviklingssamtaler innimellom, og jeg hadde aldri noe behov for noen annen oppfølging utover det. Dialogen var veldig god, både under og etter undervisning. Det er veldig lett å snakke med noen som er engasjert i arbeidet sitt.

Etter endt studie, beskriv reisen din videre og hvilke fordeler du hadde ved å ha studert hos ISA?

Det ikke mer enn 3 måneder etter uteksaminering før jeg fikk første jobben, og bare én uke etter det fikk jeg min andre jobb. Det vanskeligste er å komme i gang og skape et kontaktnettverk. Nå derimot, 2 år senere, har jeg hatt nærmere 20 jobber og har fått meg en egen agent.

Fordelene ved å ha studert hos ISA er at jeg føler meg trygg i den jobben jeg gjør. Det finnes dessverre de som tror de er stuntfolk bare fordi de har gjort noen fall, men som ikke har god nok forståelse for for eksempel HMS tilknyttet stunt og filmarbeid.

kenneth flying

Om du ser tilbake: Hva er dine 3 beste tips til fremtidige studenter ?

Vær tålmodig;

- Det tar tid å lære seg dette og alle har forskjellige læringskurver. Noen ganger vil det kjennes som om man ikke lærer noen ting, men det kan jeg garantere at du gjør. Om du er usikker, så spør - det kan være du som misforstår.

Vær positiv;

- Positivitet og god holdning fører til lettere læring og gir et bedre læringsmiljø både for studenter og lærere.

Vær ydmyk;

- Ikke vær "for god" for de andre. Det kan hende du kan noe godt, men vær fortsatt aktiv og deltagende i timene, da hjelper du både deg selv og de andre. Noen har det litt mye i kjeften og det fører bare til negativitet. Vis respekt og tillit til både andre studenter og lærere.

Les også våre andre artikler om bl.a. Studekvalitet og Læringsutbytte

Læringsutbytte for studiet

Les mer om læringsutbytte du får ved å studere hos ISA, og hvilke fordel du har i arbeidsmarkedet med internasjonal akkreditering

Læringsutbytte