hvorfor velge isa-1

Utdanningstilbudet i stunt-skuespill gir studenten en ett-årig utdannelse som Stunt-skuespiller / Action actors med beskyttet tittel. Målet med utdanningen er å utdanne allsidige og profesjonelle Action actors med bred kunnskap i faget på høyeste nasjonale og internasjonale nivå. Studentene skal ved uteksaminering ha tilstrekkelig skolering, kunnskap og kompetanse til å få oppdrag som utøvende Action actor.

Utdanningen legger vekt på å utdanne utøvende kunstnere som viser en høy teknisk kompetanse, god håndtering av HMS, risikovurderinger og tiltak etter risikovurdering. Videre er har stunt-skuespiller studenter god forståelse for arbeid med stunt faget for både scene og kameraarbeid. En stunt-skuespiller har god scenisk nærvær, refleksjon, god kroppskontroll og bevissthet rundt seg selv som utøver.

Studentene får innføring i forskjellige arbeidsområder i faget, slik at de har mulighet til å jobbe på flere arenaer. Den tverrfaglige tenkningen i faget vektlegges gjennom hele utdanningsløpet og studenten oppfordres og veiledes til å finne sammenhengene mellom de tekniske grunnelementene for å kunne integrere dette i sitt virke som Action actor. Studentene skal ha kunnskap og ferdigheter til å kunne ta fra regi og instruksjoner fra regissør, stunt koordinator og koreografer. Studenten skal kunne drive sin egen praksis, og får innføring i entreprenørskap og drift, slik at de kan virke som entreprenører innen fagfeltet.

studie bred2-1
Bilde er fra en musikkvideo innspilling ved International Stunt Academy. Fra venstre Nasir Sirikhan, John Smith Kabashi og Kaleb Isaac Ghebreiesus (bedre kjent som Isah). Foto: Ida Fuglen

En student med fullført kvalifikasjon skal ha følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

KUNNSKAP

• Har kunnskap om formidling av stuntfaget og utøvelse av dette ved bruk av ulike metoder, begreper, verktøy og prosesser innenfor fagområdet. Gjennom denne kunnskapen skal studenten kunne tilegne seg kommunikajsonsferdigheter med andre fagpersoner som regissører, instruktører, stuntkoordinatorer, koreografer og deres regi, instruksjoner og konsepter.
  • Har innsikt i relevant regelverk i helse, miljø- og sikkerhet, standardarder og terminologi som brukes i bransjen, avtaler og krav til kvalitet for de ulike bransjeneområdene i yrkesfeltene.
  • Har bransjekunnskap og kjennskap til stuntfagets yrkesmuligheter.
  • Kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap som Action actor gjennom informasjonssøk og praktisk tilegning og deltagelse i fora/kurs/seminarer der bransjekunnskap utveksles og formidles.
  • Forstår egen bransjes/yrkes betydning i et samfunns- og verdiskapningsperspektiv som Action actor. Kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap, og som entreprenør etablere og utvikle egen praksis og virke.

FERDIGHETER

• Kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger for å utøve stuntfaget.
  • Kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer gjennom og reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning. Samt utvikle, drøfte og benytte egen skaperkraft i praktisk arbeid.
  • Kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en yrkesfaglig problemstilling gjennom å vurdere og henvise til informasjon og fagstoff relatert til stuntfaget. Kandidaten skal videre kunne belyse problemstillinger og treffe begrunnede valg.
  • Kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak gjennom helse, miljø- og sikkerhet, risikoanalyse og sikker jobb analyse (SJA).

GENERELL KOMPETANSE

• Har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper i stunt- og skuespillerfaget.
  • Har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket ved å opptre ydmykt, etisk og solidarisk i samhandling med kollegaer i stuntfagmiljøet og andre aktuelle arbeidsplasser.
  • Kan utføre arbeidet etter bedriftens og/eller oppdragsgivers behov og ønske.
  • Kan bygge relasjoner med fagfeller på tvers av fag samt med eksterne målgrupper. Kandidaten kan utføre varierte oppgaver i Action actors yrket av kortere og lengre varighet. Har som Action actor utøver gjennomføringsevne i å utføre arbeid i team og på egenhånd.
  • Kan utvikle arbeidsmetoder og tjenester av relevans for yrkesutøvelse som Action actor.

studie bred3

Internasjonal akkreditering åpner flere dører

Det er mange som går med en drøm om å få spille i de virkelig store filmene som produseres internasjonalt. Uten internasjonal akkreditering kan du se langt etter drømmejobben.

Som Norges eneste nokut akkrediterte fagskole innen stuntfaget gir fullført studie hos oss internasjonal akkredittering som er springbrettet til de størte produksjonene i verden.Vi har flere studenter som har fullført studie hos oss, som i dag jobber bl.a. i Hollywood. De melder tilbake at det er mange om beinet i dette arbeidsmarkedet, og regissørene på filmsettene vil ha de beste stuntmennene. Søker du på jobber og kan vise til diplom fra ISA, oppleves dette som et kvalitets stempel.

Studiekvalitet

Les om hvordan ISA sikrer høy studiekvalitet igjennom systemer fra NOKUT og Kunnskapsdepartementet.

studiekvalitet